Lot No. BR15320 / ASTRONAUTS JACKET “MERCURY PROJECT FRIENDSHIP 7”

TEXT: バズリクソンズ企画総括 亀屋康弘(YASUHIRO KAMEYA)

マーキュリー計画は1958年から1963年にかけて実施された、アメリカ合衆国初の有人宇宙飛行計画である。宇宙飛行士たちはマーキュリー・セブンの名で知られ、各宇宙船には「7」で終わる名称がそれぞれの飛行士によってつけられた。計画名は、ローマ神話の旅行の神メルクリウス (Mercurius,マーキュリー) からつけられている。マーキュリー計画は後のアポロ計画に繋がり現在のアルテミス計画までの有人宇宙飛行ミッションの基礎を築いたと評価されている。このマスタードイエローのジャケットはアストロノーツ用に特別に用意された。宇宙飛行士は全て空海軍から選出され、パッチカスタムもその事実を示している。右胸には当時テストパイロットのメッカであったエドワード空軍基地パッチが装着されており、左胸のフレンドシップ7パッチはアメリカ初の地球周回飛行を成功させたマーキュリー・アトラス6号によるミッションパッチである。そのフレンドシップ7の追跡測定ステーションの役割を果たしたのがアメリカ海軍の航空母艦で世界初の原子力空母エンタープライズ CVAN/CVN-65である。左肩のXB-70パッチはアメリカ空軍の「ヴァルキリー計画」に基づき、ノースアメリカン社が開発した戦略爆撃機のミッションパッチである。最高速度マッハ3で、米国領アラスカとソビエト連邦首都モスクワの間を無着陸で往復可能な超音速戦略核爆撃機として計画された。開発はエドワーズ空軍基地で後にアメリカ航空宇宙局へ移管されているので、このジャケットのパイロットはXB-70プロジェクトにも関係していたと思われる。右肩にはマーキュリーセブンのシンボルパッチが付き、背面はエンタープライズパッチの回りにマーキュリー計画の他の有人飛行ミッションパッチ、フリーダム7、リバティベル7、オーロラ7、シグマ7、フェイス7が奢られている。

 

 

 

 

U. S. AIR FORCE / INTERMEDIATE ZONE

Type B-10 “TEST SAMPLE”

 

 

 

 

BUZZ RICKSON’S

Lot No. BR15127 / Type B-10 “TEST SAMPLE”

 

PRICE : ¥97,900

SIZE : 36,38,40,42,44

COLOR : 01) BROWN

MATERIAL: Rayon Cotton Double Face

TANNING: Alpaca and Wool Pile

COLLAR: 1/2 Inch Shearling Sheep Mouton

MAIN FRONT FASTENER: Talon Mil Specs Nickel Finished

BUTTON: Mil Specs Urea

SNAP BUTTON: U.S. Government Department of Defense Specs

LABEL: TEST SAMPLE

 

 

“AN” series such as AN6552 and AN-J-3A are the jackets developed by US Army Air Forces and US Navy during the WWII aimed to use in common. Most were mainly worn by Navy pilots, however, the Army Air Forces also adopted the “AN” series by replacing leather with textile fabrics, creating a lightweight, warmth-retaining jacket for the mid-range temperature zone. The outer material is rayon-cotton, which at that time was valued for making raincoats because it easily repelled rain, etc. The color is the same as that of the brown leather used in the “AN” series. Most of the detailing is the same as the G-1 “AN” series, including a mouton collar, two patch pockets with flaps on the lower front, bi-swing action pleats on the back, and a ribbed hem with a single layer of ribbed fabric. “Bird Man” Chuck Yeager tested the jacket in an actual flight. Yeager’s rank at the time was captain, and in respect of his rank, epaulettes were added to sew the rank insignia on, which was the detail not found on the G-1 series but was carried over to the mass-produced B-10 series. Since there is no evidence of this brown B-10 being worn by any pilot other than Yeager in any photographic documentation of Air Force history, it is assumed to be a historical jacket specially prepared expressly for him.